„Jesteś marką” coachu, trenerze i liderze!

Zgodnie z zapowiedzią na FB blogu, co piątek będę dzielić się z Wami książkami, które przeczytałam i do jakich warto sięgnąć chcąc rozwijać się jako coach, trener i ludzki lider. Nie zawsze będą to obszerne recenzje, ale obok tej pozycji nie mogłam przejść obojętnie. To jedna z tych książek, która zmieniła mi perspektywę. Tym razem mowa o „Jesteś marką” autorstwa Joanny Malinowskiej-Parzydło.

„Jesteś marką” – to hasło jeszcze do niedawna wywoływało we mnie lekki grymas zniechęcenia. Jak można o Człowieku mówić, że jest marką?, Jak można tak uprzedmiotawiać Osobę?, Co to za kolejny nieludzki trend? – pytałam samą siebie, tak naprawdę nie szukając odpowiedzi. Postanowiłam więc pewnego dnia chwycić byka za rogi i sięgnąć po literaturę, która dotyka sedna tego tematu. Jakież było moje zaskoczenie. Definicja bycia marką jaką przyjmuje Pani Joanna i mi w duszy gra!

Marka osobista to efekt poznania samego siebie oraz budowania reputacji i relacji opartych na zaufaniu, a nie lansowaniu się i udawaniu kogoś, kim się nie jest. To konkurowanie wartościowym wnętrzem, spójność pomiędzy podejmowanymi działaniami a komunikowanymi wartościami oraz osobista wiarygodność. Twoja marka to esencja tego, co jest w Tobie najbardziej wartościowe, unikalne, najlepsze i potrzebne innym.

Taką marką, to ja mogę być! Przecież dokładnie tym bardzo często zajmuję się pracując z Klienami podczas sesji coachingu. Dokładnie w takich budowach marek towarzyszę jako trener. Ba, takimi też widzę liderów, którzy realizują mój wymarzony „leadership po ludzku”, bo przecież zaufanie i autentyczność to jego główne filary (więcej o koncepcji TUTAJ). Książka więc idealnie przyda się i coachom i trenerom i ludzkim liderom. Mogą dzięki niej na chwilę zatrzymać się i poprzyglądać samemu sobie i swojej reputacji, którą autorka opisuje tak:

Twoja reputacja to finalne wrażenie i zaufanie do Ciebie, które zostawiasz po sobie. To opinie, które wypełniają miejsce po Tobie, kiedy odchodzisz z pracy lub życia.

Ileż myśli ta definicja teraz przywołuje, ileż obrazów… Co po sobie zostawiłeś w pracy X, a co w Y? Co wypełniło po Tobie miejsce w relacji z osobą A, a co z osobą B? Co po sobie zostawisz, gdy odejdziesz na zawsze?

Liderzy znajdą w „Jesteś marką” inspirujące wskazówki do bycia skutecznymi szefami. Chociażby zasady wikinomii, czyli systemu wymiany informacji, wiedzy, spostrzeżeń między internautami opartego na partnerstwie i prowadzącego do nowych odkryć, podsuwają wiele cennych refleksji. Lider na pewno czerpie z tych zasad zachętę do bycia otwartym, a także do budowania swojego autorytetu nie na władzy, tylko na mądrym angażowaniu ludzi, dobrej komunikacji i oferowaniu korzyści oraz dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem.

Książka poza samym podejściem, zawiera też liczne wartościowe pytania skłaniające do pogłębionej autorefleksji. Chociażby takie: Jaki jest Twój życiowy fundament? Czego ludzie mają oczekiwać po kontaktach z Tobą? Czego jesteś obietnicą? Przechodząc kolejne rozdziały i wypełniając zaproponowane ćwiczenia można dookreślić swoją „mantrę marki”, znaleźć co jest dla nas tak naprawdę ważne. Dostajesz i meteorytykę i narzędzia i przestrzeń na osobiste odkrycia. Warto więc po książkę sięgnąć, nawet bardzo warto!;) Niech te słowa Pani Joanny:

Spotkałam w swoim życiu zbyt wielu ludzi, którzy mieli potencjał, a nie wykorzystali go, bo nigdy nie zadali sobie trudu, żeby „ogarnąć” siebie, poświęcić czas samemu sobie i zastanowić się, co chcą osiągnąć w życiu, czego w tym celu potrzebują, kiedy planują to zrobić i jak się upewnią, że osiągnęli sukces.

będą dla Ciebie takim pozytywnym kopniakiem do działania, bo Ty też masz potencjał, bo może to właśnie jest Twój czas żeby się „ogarnąć”. Nie lansuj się, tylko się poznaj. Nie udawaj, tylko poszukaj siebie.

Jeśli interesuje Cię temat budowania osobistej marki, takiej właśnie opartej na wartościach, to warto zajrzeć jeszcze na blog Agnieszki Walczak-Skałeciej (o TUTAJ). Znajdziecie tam mnóstwo inspiracji i wartościowych treści w tym temacie. Agnieszka pięknie pisze o tym jak silne marki zmieniają świat. Na pewno Ty też możesz być właśnie taką marką!

Pozdrawiam Was i życzę pięknych odkryć!

Czytaliście? Podzielcie się w komentarzu co dla Was było szczególnie cenne. Jakie inne książki z tego obszaru przydałyby się coachom, trenerom i ludzkim liderom?

Jesteś marką

PODOBNE WPISY:

  1. Autentyczność w biznesie, czy to w ogóle możliwe?
  2. Autentyczny Coach, Trener, Doradca…
  3. „Ograć nawyki”, czyli jak grać, żeby wygrać?

Zapisz

Zapisz

Zapisz